GnagarnaTrädkramarnaGröngölingarnaSmåspanarnaSkogsvandrarnaEldgnistornaBergsknallarna
NybyggarnaStigfinnarnaStjärnskådarnaPyssellufsarnaRoverIdisslarnaWSJ 2019
Stigfinnarna
Äventyrarscouter - (motsvarande årskurs 6, 7 och 8)

Stigfinnarnas ledare: Program:

TERMINSPROGRAM HT-18

Stigfinnarna träffas på onsdagar vid scoutgården i Eriksberg, om inte annat meddelas i programmet. Vi har möte från kl 18:30 till cirka 20:30, men ibland kan vi behöva dra över en liten stund.

Tag alltid, oavsett vad det står på programmet, med kläder för utomhusbruk.

Om du inte kan komma på ett möte; meddela i första hand din patrulledare, i andra hand någon ledare.

Ändringar i programmet annonseras på http://karlsro.nu/?menuID=3&page=patrull2, men i regel också via e-post. Se till att kolla hemsidan OCH din e-post och meddela Lim om du ändrar e-postadress.

onsdag 22 augusti: Terminsstart

Vi leker lekar och lär känna de nya Stigfinnarna.

onsdag 29 augusti: Paddling / Föräldrarmöte

PLATS: Ekolnsnäs
TA MED: Flytväst (om du har), minst en förälder, ombyteskläder.

Vi kommer att paddla kajak i viken utanför Ekolnsnäs så att alla nya Stigfinnare får prova på att sitta i en kajak.

Vi kommer även att ha ett föräldrarmöte så det är viktigt att alla scouter har minst en förälder närvarande.

söndag 2 september: Kajakövningar

TID: 10 - 14
PLATS: Ekolnsnäs
TA MED: Kläder att välta i (förslagsvis badkläder+underställ), Handuk, Matsäckslunch

Vi samlas på Ekolnsnäs för kajakövningar. Alla scouter får möjlighet att prova på hur det känns att välta med kajak. Vi lär oss också hur man hjälper en kamrat som vält.

Det kan vara bra att känna till att enligt kårens kajakpolicy måste man ha genomfört vältningsövningen för att få använda kapell när man paddlar.

onsdag 5 september: Paddling

PLATS: Ekolnsnäs
TA MED: Flytväst (om du har), Badkläder (om du vill repetera vält- eller räddningsövningen), ombyteskläder (packas vattentätt).

Om vädret tillåter kommer vi att ta en lite längre kajaktur. Om tiden tillåter kan man även repetera vält- eller räddningsövningen som lärdes ut i söndags. Eftersom Trädkramarna paddlar samtidigt som oss är det bra om de som har egen paddelväst eller seglarväst tar med det till mötet. Ta helst inte en räddningsväst eftersom den blir för klumpig när man paddlar kajak.

onsdag 12 september: Matlagning

Vi lagar mat på trangiakök och introducerar gasbrännare för de nya Stigfinnarna.

Meddela mikael.sunden@telia.com senast tisdag 11/9 om du har någon matallergi eller matpreferenser.

TA MED:
- Matpåse (rekommenderat innehåll: kåsa/mugg, storkåsa/djuptallrik, Spork/bestick, kryddor: salt, peppar mm, diskhandduk, liten diskmedel, ½ disksvamp, tändstickor i vattentät förpackning, vass kniv)
- Sittunderlag
- Hajkbricka om du har.

lördag 15 september – söndag 16 september: Invigningshajk.

TID: lördag kl 13.00 till söndag kl 11.00
PLATS: Dragontorpet

Ät lunch hemma innan och medtag eftermiddagsfika och packning enligt utskickad utrustningslista. Vindskyddsbygge och matlagning med gas på Trangiakök ingår, liksom invigningsceremoni på kvällen ihop med kårens övriga äventyraravdelningar, Stjärnskådarna och Nybyggarna.

Anmälan till hajken sker via e-post till ann-marie.falk@tosa.se senast onsdag den 12 september. Ange samtidigt eventuellt behov av specialkost. Middag och frukost ingår.

Observera att du måste anmäla dig till hajken för att kunna delta!

onsdag 19 september: Sjukvård

Vi går igenom olika typer av sår, olika sorters första förband och pratar om personlig sjukvårdsutrustning.

onsdag 26 september: Surrning och knopar

Repetition av vanliga knopar och surrningar. Vi samlas vid scoutgården och går gemensamt till Hågadalsskolans matsal.

lördag 29 september: Hösthornet

TID: 9 – 16
PLATS: Sjövillan i Skokloster

Årets upplaga anordnas av Håbo scoutkår och går i området runt Skokloster. Tävlingen startar klockan 9 vid Sjövillan i Skokloster och beräknas vara klar klockan c:a 16. Eftersom tävlingen pågår hela dagen behöver man ta med sig lunch, fika och dryck så man klarar sig. Tänk också på att det är ganska långt från Uppsala till Skokloster så samåk gärna inom patrullen.

Packlista Hösthornet:
Kläder efter väder (tänk på att det är ändå höst!)
Lunchmatsäck att äta under tävlingen
Eventuellt fika
Vattenflaska
Scoutdräkt
Vettiga skor att gå långt i (Obs, kommer gå igenom mycket skog!)

Varje patrull ska ha:
En kamera (digital eller mobil)
Papper & penna
Gott humör!

onsdag 3 oktober: Patrullmöte

TID: Patrullen bestämmer själva, 18.30 - 20.30 medverkar kontaktledarna
PLATS: Patrullen bestämmer själva, se separat mail

Under mötet ska patrullen planera höstens patrullhajk, som är rimlig att genomföra.

  • Vad ska patrullen göra?
  • När ska hajken börja och sluta?
  • Samlingsplats?
  • Var ska patrullen övernatta?
  • Hur kommer patrullen dit?
  • Hur tar sig patrullen därifrån?
  • Vad ska patrullen äta? Hur många måltider? Tänk på att alla i patrullen ska kunna äta maten.
  • Matkostnaden för hajken ska delas mellan de scouter i patrullen som deltar på hajken – hur löser patrullen det?
  • Vilka handlar maten?
  • Vad behöver patrullen för gemensam hajkutrustning?
    • Tält?, Vindskydd?, Trangia-kök? Gas eller sprit?
    • Disksaker, soppåse, toapapper, plåster, första förband – alla eller någon i patrullen?
    • Någon annan gemensam utrustning?  
  • Vilka ansvarar för att fixa den gemensamma utrustningen? Lån och återlämning till scoutgården?
  • Vilken personlig utrustning behövs? – gör packlista.
  • Vilket ledarstöd behöver patrullen under hajken?
  • Vad behöver ni fixa på nästa patrullmöte inför hajken?
  • Se till att alla i patrullen har kontaktuppgifter till alla i patrullen. Bestäm hur ni kommunicerar med varandra i patrullen.
  • Se till att alla i patrullen har kontaktuppgifter till ledarna.
  • Har alla i patrullen någon definierad roll? Om inte, gör klart rollfördelningen i patrullen.

 

Söndag 7 oktober: Bryggupptagning Ekolsnäs

TID; 10 - 12
PLATS: Ekolnsnäs

Scouternas föräldrar tar upp kanotbryggorna vid Ekolnsnäs.

Söndag 7 oktober: Kårstämma

TID: 14 - 17

Kårens årsmöte.

onsdag 10 oktober: Hantverk

onsdag 17 oktober: Patrullmöte

TID: Patrullen bestämmer själva
PLATS: Patrullen bestämmer själva

Patrullen förbereder helgens patrullhajk med stöd av sin kontaktledare.

lördag 20 oktober – söndag 21 oktober: Patrullhajk

TID: Patrullen bestämmer själva
PLATS: Patrullen bestämmer själva

Patrullen genomför den planerade patrullhajken med stöd av sin kontaktledare.

onsdag 24 oktober: Värderingsövning

PLATS: Dragontorpet

onsdag 7 november: Eldmöte

TA MED: Kniv, Eldstål (om du har).

Vi kommer att vara ute hela mötet. Förutom grundläggande eldning kommer vi att tända eld utan tändstickor. (Den som har ett tändstål får gärna ta med det.). Vi kommer dessutom att träna på att släcka eld med brandfilt.

Tänk på att ta lämpliga kläder (det blir rökigt och kan sprätta glöd).

onsdag 14 november: Lims eldstafett

TA MED: Kniv, Eldstål (minst ett per patrull)

Stigfinnarnas traditionsenliga eldningstävling. Mer ingående regelbeskrivning kommer senare

Aktiviteten ger poäng i yxantävlingen.

onsdag 21 november: Märkestema och hantverk

Patrullerna genomför sina årsmöten och vi fortsätter med våra hantverk.

lördag 24 november – söndag 25 november: Myshajk

TID: TBA
PLATS: Dragontorpet

onsdag 28 november: Årsmöten och planering av ljusspår

onsdag 5 december: Simma

söndag 9 december: Kårens julavslutning

Vi startar dagen tidigt med att förbereda ett ljusspår för alla som deltar på julavslutningen.

onsdag 12 december: Tårttävling

Terminsavslutning med tårttävling och märkesutdelning.

Aktiviteten ger poäng i yxantävlingen.

YXANTÄVLINGEN

Stigfinnarnas traditionsenliga partulltävling. Tävlingen löper hela scoutåret och avslutas med en final på sista mötet på våren.

Julgransförsäljning
Granarna kostar 350 kr och hela 225 kr går till Karlsro scoutkårs verksamhet .
Om du vill sälja tar du in beställningar via utdelat beställningsblad 
Registrera in julgransbeställningarna här: https://goo.gl/forms/mI1g27SOoozAmSQx2 allra senast 7/12
Vi hjälps åt att dela ut granarna före julavslutningen 9/12kl 12-16. Samtidigt förbereder vi Stigfinnare även ljusspåret till avslutningen som äger rum 16-19 samma dag. 
 
Försäljning av ljus och julkort 
Scouterna kan även sälja ljus och julkort i samband med julgransförsäljningen. 
*En ask med fem ljus kostar 50 kr. Ljusen är handstöpta kvalitetsljus som brinner 6-7 timmar utan att sota eller rinna. De är 25 cm långa. Perfekta för adventsljusstaken. 
*10 julkort (5 olika motiv) kostar 30 kr. Julkorten har trevliga julmotiv av Aina Stenberg-Mas-Olle. 
 
Den som vill kan ta med några askar ljus och julkort i samband med att man tar upp beställningar på julgranar. Vill du göra det, tala med din avdelningsledare så att du kan hämta ut önskat antal produkter nästa scoutmöte. Ledaren skriver upp vad du hämtar ut. Du redovisar försäljningen och återlämnar alla osålda produkter till Ann-Marie ”Murri” Falk senast i samband med julgransförsäljningen söndagen 9 dec kl 12-16 vid Scoutgården. Viktigt! Kan du inte redovisa denna dag, måste du kontakta Murri  och redovisa dessförinnan, så att eventuella överblivna produkter kan säljas under utlämningsdagen.
Vi rekommenderar att du tar max två askar ljus och en förpackning kort till att börja med. 
Skriv ut <-- Skrev du ut sidan för programmets skull? Använd den här länken nästa gång!